۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

حضور کمیته ی همبستگی با کارگران ایران و ترکیه در فوروم بین المللی حقوق خلق ها







حضور "کمیته​ی همبستگی با کارگران ایران و ترکیه" در

فوروم بین المللی حقوق خلق ها

21ژانویه تا 23 ژانویه/دانشکده ی علوم سیاسی دانشگاه آنکارا-ترکیه

نهاد "خانه ی خلق" در راه مبارزه برای حقوق خلق ها یک فوروم برگزار کرده بود که این فوروم در سه روز پیاپی برگزار شد و به پایان رسید . در این فوروم از کشورهای مختلف شخصیت های سیاسی منفرد و همچنین احزاب و تشکل های سیاسی مختلفی شرکت کرده و با سخنرانی و بحث و گفت و گو سعی بر این شد تا یک مخالفت و مبارزه ی جمعی با نظم موجود برای دوره ی جدیدی از مبارزه آغاز شود .

این فوروم در دانشکده ی علوم سیاسی دانشگاه آنکارا و با کمک این دانشکده برگزار شد و به پایان رسید. این فوروم از تاریخ 21 الی 23 ژانویه برگزار شد که در آن برای مبارزه با سیاست های نئولیبرالیستی بحث هایی مطرح شد. از چهارگوشه ی جهان و ترکیه در آن شرکت کردند و نهادهای مختلف،سازمان های سیاسی، سندیکاها، مبتکران سیاسی، نهادهای کارگری،شخصیت های سیاسی منفرد، روشنفکران و هنرمندان شرکت کردند.

گردهمایی زنان در فوروم زنان

فوروم حقوق خلق ها در روز 21 ژانویه با موضوع فوروم زنان آغاز شد. در این گردهمایی زنانی که از شهرها و مناطق مختلف ترکیه آمده بودند تجارب و مبارزاتشان را درمورد حقوق زنان با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و در مورد نئولیبرالیسم ، ارتجاع و شوونیسم و ملی گرایی و ایجاد یک حرکت بزرگ و قدرتمند و یکپارچه بحث و گفتگو کردند. سخنرانی ها و گفتگوهای این فوروم در مورد نئولیبرالیسم و ناامنی و حقوق زن (مبارزه ی زنان برای رسیدن به حقوقشان و درس هایی که می توان از این موضوع گرفت)، نقد حزب "عدالت و توسعه" و دشمنی تازه اش علیه زنان انجام شد و به پایان رسید.

مبارزه ی خلق ها و مسئله ی کردها

در همین روز (21 ژانویه) وورک شاپی با موضوع مبارزه ی خلق ها(مردم) و مسئله ی کردها برگزار شد. در این قسمت از فوروم موضوع مشکلات خلق کُرد و راهکارهای حل این معضل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در روز 22 ژانویه فوروم مادر(فوروم اصلی) در سالن دانشکده ی علوم سیاسی دانشگاه آنکارا آغاز شد. همچنین در مورد موضوعات مختلف برای هرموضوع یک وورک شاپ جداگانه در یک سالن مجزا برگزار شد. در مورد بحران سیاسی نئولیبرالیسم، درمورد استراتژی های جدید برای مدیریت و مبارزه ی طبقاتی در مقابل این موضوع گفتگو و سخنرانی هایی انجام شد. در این روز از فوروم پس از پایان رسیدن سخنرانی ها، حضار سئوال هایی در این مورد پرسیدند. در این قسمت ، علاوه بر حضار ترکیه ای یک نفر از حزب کمونیست لبنان و یک نفر از کمیته همبستگی با کارگران ایران و ترکیه نیز صحبت کوتاهی داشتند . پیمان بشیری از طرف کمیته همبستگی با کارگران ایران و ترکیه درمورد اعدام ها ، تصور مردم ایران و ترکیه از یکدیگر و نقش حکومت ها در این مورد و شباهت های حکومت های ترکیه و ایران سخنرانی کوتاهی انجام داد و نظر حضار و سخنرانان را جویا شد. پس از این سخنرانی ها وورک شاپ هایی با موضوعات زیر در سالن های مختلف برگزار شد. حق آموزش ، حق بهداشت و سلامت ، حمل و نقل ، حق مسکن ، بازنشستگان و حق بازنشستگی ، حق انرژی ، حق معلولین ، امنیت شغلی ، حق مبارزه ی مردم برای دستیابی به حقوقشان ، فرهنگ و هنر ، کشاورزی ، صنایع غذایی و تغذیه ، محیط زیست ، ارتباطات . در این وورک شاپ ها که با موضوعات فوق انجام شد افراد مختلف از ترکیه و کشورهای مختلف دیگر تجربیات ، پیشنهادات و راهکارهای خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و در این مورد بحث و گفتگو کردند .

روز دوم فوروم

در 22 ژانویه روز دوم فوروم برگزار شد . این قسمت با یک نشست سه ساعته و وورک شاپ در 15 موضوع مختلف انجام شد . در این نشست علاوه بر اینکه پرسش و پاسخ از سخنرانان شد ، به کمیته‌ی همبستگی با کارگران ایران و ترکیه نیز فرصت کوتاهی داده شد تا صحبتی برای حاضرین و سخنرانان داشته باشند .

کمیته همبستگی با کارگران ایران و ترکیه در این قسمت از فوروم گزارش بسیار کوتاهی درمورد وضعیت اجتماعی و سیاسی در ایران ارائه کرد و با اشاره‌ای به این موضوع که حکومت های ایران و ترکیه هر دو یک مسیر را می پیمایند و توضیحی درمورد وضعیت سرکوب و شکنجه و اعدام در ایران ارائه کرد نظر سخنرانان را در این باره خواستار شد . این گزارش بسیار مورد توجه سخنرانان و حضار قرار گرفت و سخنرانان بیان کردند که ما هیچگاه در کنار حکومت ارتجاعی چون ایران نبوده و نخواهیم بود و همچنین ابراز داشتند که ما در هر زمان در کنار مردم ستمدیده و طبقه‌ی کارگر ایران هستیم.

مبارزهی جهانی در یک فوروم

در روز آخر این فوروم که درمورد مبارزه برای حقوق مردم دنیا بود ، سخنرانی ها و بحث و پرسش و پاسخ هایی صورت گرفت. این فوروم در همین روز با دو نشست دیگر ادامه یافت . سؤنر تورلاک از مدیران سایت لاتین بیلگی ، احمد دیرکی از حزب کمونیست لبنان ، دکتر آمر ساماک از جبهه ‌ی آزادیخواهی خلق فلسطین ، منیر رحمانچی اوغلو از قبرس ، زلیخا گولو از گروه تحریم اسرائیل به خاطر فلسطین ، پیمان بشیری از کمیته همبستگی با کارگران ایران و ترکیه ، سیاوش آذری از حزب کمونیست کارگری ایران و از ترکیه ارگین ییلدیز اوغلو سخنرانی کردند.

در این قسمت از فوروم ، درمورد مسائل خاورمیانه و همچنین تجربیات مبارزاتی صحبت شد . احمد دیرکی درمورد وضعیت لبنان و حزب الله سخنرانی کرد ، دکتر آمر ساماک درمورد فلسطین ، مبارزات مردم فلسطین و فعالیتهای حزبشان سخنرانی کرد ، منیر رحمانچی اوغلو درمورد قبرس و ترکیه سخنرانی کرد ، زلیخا گولو درمورد وضعیت حقوق بشر در فلسطین نکاتی را گفت ، پیمان بشیری گزارشی مختصر درمورد وضعیت جنبش کارگری ایران از سال 2001 تا به امروز ارائه داد و سیاوش آذری درمورد اعتراضات اخیر مردم ایران سخنرانی کرد .

در پایان نیز حضار از سخنرانان سئوالاتی پرسیدند که هر سخنران جداگانه پاسخ داد . از سخنرانان ایرانی درمورد حقوق زن در ایران ، وضعیت معلولین و شکاف طبقاتی سئوالاتی شد که سیاوش آذری و پیمان بشیری هرکدام جداگانه پاسخ دادند.

ناگفته نماند که در این فوروم سه روزه بیش از هشت کشور شرکت داشتند که کمیته همبستگی با کارگران ایران و ترکیه جزء پنج کشور سخنران بود.

در پایان طبق جلسه ای که کمیته همبستگی با کارگران ایران و ترکیه با دبیر کل "خانه ی خلق" داشت قرار بر این شد که در آینده ای نزدیک یک کنفرانس اختصاصی درمورد مسائل مختلف ایران و ترکیه برگزار شود تا در این زمینه توافقات بیشتری برای همکاری های بیشتر در آینده صورت گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر