۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

تظاهرات عظیم کارگران در ترکیه علیه قوانین ضدکارگری











تظاهرات عظیم کارگران در ترکیه علیه قوانین ضدکارگری

نبرد کارگران و مزدوران سرمایه داری

پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در رفراندوم 12 سپتامبر قانون کار ارتجاعی توسط این حزب نوشته شد که از قبل نیز توسط خیلی افراد و احزاب در ترکیه این موضوع پیش بینی شده بود و گفته بودند که پیروزی اردوغان در این رفراندوم برابر است با استثمار هرچه بیشتر کارگران و زحمتکشان ترکیه .

حال پس از پیروزی اردوغان و حزب عدالت و توسعه در این رفراندوم قانون کار جدیدی پیش نویس شده است که کاملا ضد کارگری است . از وضعیت قراردادهای موقت گرفته تا به کار گرفتن کارگران در شرکت های خصوصی به صورت ساعتی. تمام این پیش نویس بر ضد منافع کارگران و زحمتکشان می باشد.

برخی از احزاب چپ و سندیکاها با اتحاد عملی مشخص با کنفدراسیون سندیکاهای کارگران انقلابی (دیسک) و کنفدراسیون سندیکاهای زحمتکشان انقلابی (کسک) از حدود یک ماه و نیم پیش شروع به تظاهرات های مختلفی برای اعتراض به این پیش نویس قانون کار را سازماندهی کردند . تقریبا هر هفته دو یا سه تظاهرات در شهرهای مختلف انجام می شد . به عنوان مثال آخرین تظاهرات ها در اسکی شهیر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه ی همین هفته صورت گرفت .

اما پس از اینکه حکومت حاکم بر ترکیه به اعتراضات کارگران و احزاب توجهی نکرد ، با فراخوانی که کنفدراسیون سندیکاهای زحمتکشان انقلابی به سندیکاها و احزاب چپ ترکیه داد قرار بر این شد که روز پنجشنبه سوم فوریه‌ی 2011 از تعدادی از شهرهای ترکیه سندیکاها و احزاب و کارگران به آنکارا بیایند تا بتوانند اعتراضشان را در مقابل مجلس ترکیه انجام دهند .

روز چهارشنبه دوم فوریه استاندار آنکارا در اخبار کانال های مختلف تلویزیونی مردمی که قصد شرکت در تظاهرات داشتند را تهدید می کند و می گوید این تظاهرات غیر قانونی است و ما به شما مجوز برای برگزاری چنین تظاهراتی در مقابل مجلس را نمی دهیم و اگر چنانچه تظاهرات صورت گیرد پلیس ضد شورش با معترضین برخورد خواهد کرد .

روز پنجشنبه کارگران و احزاب و نهادهای مختلف به همراه کنفدراسیون سندیکاهای کارگران انقلابی و کنفدراسیون سندیکاهای زحمتکشان انقلابی با اتوبوس از شهرهای مختلف به آنکارا آمدند .از جمله ی این شهرها:استانبول،کوجا ائلی،قبضه،بورسا،اسکی شهیر،دیارباکیر،اورفا،آنتپ،آدنا،اوشاک،آفیون،مرسین،ترابزون،گیره سون،اردو،سامسون،آماسیا،چوروم،کیریک کاله،ازمیر،آیدین،دنیزلی هستند.ژاندارم ها در همه ی راه های ورودی به ترکیه اسامی شرکت کنندگان را یادداشت می کردند.

بنا به گزارش تلویزیون های ترکیه بیش از ده هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند . این تظاهرات قرار بود از میدان کورتولوش آغاز شود و سپس به طرف مجلس ترکیه ادامه پیدا کرده و در مقابل مجلس یک سخنرانی مبنی بر خواست های کارگران و زحمتکشان ارائه شده و تظاهرات خاتمه یابد .

اما در میدان کورتولوش و تمام خیابان ها و حتا کوچه های اطراف مملو از پلیس های ضد شورش و پلیس های لباس شخصی بود. تمام راه های رفتن به مجلس را نیروهای ضد شورش بسته بودند و در خیابان اصلی سه دیوار زرهی تشکیل داده بودند با گاردهای ضد شورش و ماشین های ضد شورش و ماشین های آب‌پاش به طوری که اگر حتا معترضین از یک دیوار نیز عبور می کردند با دیوار ضد شورش دوم مواجه می شدند . تمام مرکز شهر آنکارا را پلیس های ضد شورش و مامورین اطلاعاتی به اشغال خود درآورده بودند .

تظاهرات حدود ساعت 11 آغاز شد و ساعت دوازده تمام احزاب و سندیکاها با به هم پیوستن شروع به راهپیمایی به طرف صف بندی گاردهای ضد شورش و مجلس ترکیه کردند. ابتدا شعارهایشان فقط اعتراض به پیش نویس قانون کار بود ولی طولی نکشید که شعارها کاملا طبقاتی شد و کلیت سیستم سرمایه داری را هدف گرفت. برخی از این شعارها عبارتند از :

کار – نان – آزادی ، زنده باد انقلاب – زنده باد سوسیالیسم ، زنده باد مبارزه برای کار – نان و آزادی، زنده باد اتحاد طبقاتی کارگران، زنده باد آزادی زنده باد سوسیالیسم، مرگ بر سرمایه‌داری زنده باد اقتدار خلق.

حدودا یک ساعت معترضین در مقابل صف بندی پلیس ضد شورش فقط ایستادند و شعار دادند و نا گفته نماند که هلی کوپترهای پلیس نیز از بالا دائما وضعیت را کنترل می کردند . به هرحال بعد از مدت یک ساعت شعار دادن ، حدود ساعت یک ظهر با ضرب و شتم تعدادی از معترضین و مجروح شدن چندین معترض درگیری بین نیروهای سرکوبگر و معترضین آغاز شد. پلیس ترکیه مانند همیشه به وحشیانه ترین وضع ممکن معترضین را سرکوب کرد. ده ها گلوله ی گاز اشک‌آور شلیک شد. ماشین های آب‌پاش به قدری به معترضین در هوای سرد و دمای نزدیک به 5 درجه زیر صفر آب پاشید که تمام خیابان که حدودا یک کیلومتر طولش بود کاملا خیس شده بود. پلیس ترکیه دیگر از اسپرهای گاز فلفل استفاده نمی کند و به جای آن از کپسول های ده کیلوئی گاز فلفل استفاده می کنند به طوری که گاز فلفل را با فشار به طرف معترضین می پاشند و بدین صورت تعداد بسیار زیادی را تحت پوشش قرار می دهند . تا ساعت دو دائما پلیس معترضین را سرکوب کرد و معترضین را به عقب نشینی وادار نمود اما معترضین صحنه را خالی نمی کردند و دوباره به طرف پلیس بازمی گشتند اما پلیس دوباره با شدت بیشتری سرکوب می کرد . از شدت وجود گازهای اشک آور که تمام پوست و چشم و ریه ی انسان را به شدت می سوزاند معترضین مجبور شدند به میدان کورتولوش بازگردند اما بازهم دست از مبارزه نکشیده و چهارراهی که اطراف میدان کورتولوش قرار داشت را مسدود کردند و ترافیک بسیار سنگینی در مرکز شهر آنکارا ایجاد شد. باز هم پلیس این بار از چهار طرف معترضین را محاصره نموده و از سه طرف به آن ها حمله کرد و بازهم با شدت آن ها را مورد سرکوب قرار داد .

به هرحال بقدری با فشار به معترضین آب پاشیدند و ده ها گاز اشک آور قوی شلیک کردند تا معترضین مجبور به ترک آن منطقه شدند اما باز هم معترضین عقب نشینی نکرده و برای محکوم کردن این عمل حکومت و پلیس ترکیه به محلی دیگر رفتند تا میتینگ و سخنرانی برگزار نمایند .

کمیته ی همبستگی با کارگران ایران و ترکیه هم بیانیه ای را از سوی نهادهای همبستگی میان فعالین احزاب و تشکل های سیاسی حاضر در این تظاهرات پخش کرد.

عکس های این گزارش توسط فعالین کمیته ی همبستگی کارگران ایران و ترکیه تهیه شده و لینک های زیر هم برای اطلاع بیشتر از تظاهرات انجام شده قرار داده شده است.

به لینک های زیر جهت اطلاع بیشتر مراجعه کنید:

http://www.dha.com.tr/haberdetay.asp?Newsid=139883
http://www.dha.com.tr/dhaalbumdetay.asp?kat=10283&page_number=1
http://www18.gazetevatan.com/fotogaleri/resim.asp?kat=18005&resimno=1


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر